-
Vad är Mifare DESFire / RCO SecuR-Card?
Allmänt
För RCO är Mifare DESFire den senaste tekniken och den säkraste.
Man kan med Mifare DESFire läsa serienummer (UID, Unique IDentifier) på samma vis som Mifare Classic, eller så kan man läsa in lagrad data från kortet. Lagring på kortet fungerar kortfattat som att man har mappar på en dator där varje mapp har ett namn, detta kallas enl. tillverkaren för App.
För att använda DESFire i våra enheter måste man alltså ha en sådan mapp (App) på kortet som är anpassad enligt vår specifikation. Detta medför att man måste beställa korten direkt från godkända kortutgivare och detta marknadsför vi som RCO SecuR-Card.
Se även
Vad krävs för att kunna använda DESFire i systemet?
Läs relaterade frågor och svar:Related articles
-
Vad är Mifare Classic?
Allmänt
För RCO är detta den andra generationen av beröringsfri teknik som nyttjats.
Till skillnaden från föregångaren Prox (EM) så har Mifare Classic även sparutrymme.
Man kan alltså antingen läsa ut kort-ID kortets UID (Unique IDentifier) eller genom att läsa ut data från sparutrymmet. Sparutrymmet i sin tur kan säkras med nycklar genom kryptering.
Datalagring medförde även att kortet kan bära med sig behörigheter vilket är hur våra offline-enheter fungerar.
P.g.a. dess ålder är det väldigt lätt att numera kopiera dessa taggar vilket sänker säkerheten i en anläggning.
Ersättare och nuvarande teknik är Mifare DESFire.
Datalagring
Det finns olika storlekar för Mifare Classic där de vanligaste i branchen är 1K och 4K. RCO säljer endast 4K.
Lagringsutrymmet fördelas som ett rutnät om sektorer (kolumnerna i bilden ovan) där varje sektor har ett visst antal block (enl. bilden ovan). Som bilden visar så är vissa block låsta p.g.a. tekniska orsaker som vi inte behöver gå in på här. Övrig yta kan man nyttja för lagring. Den för 4K unika ytan har större sektorer än övriga delar på taggen/kortet.
Viktigt att veta att när man lagrar data så kan man skrivskydda datan. Om data är skrivskyddad så kan inte ett annat system skriva till den ytan. Våra Offline-produkter (NoKey och LockR) nyttjar att man skriver till taggarna/korten. För att göra detta så skapar man i M5 det som kallas Mifare-profil. Denna profil definierar då var på kortets yta man vill lagra sin data. Det är alltså viktigt att man väljer en yta som inte är skrivskyddad då man annars inte kommer kunna få funktion för Offline-enheter.
Läs relaterade frågor och svar:Related articles
-
Vad är Prox (EM)?
Den första generationen av beröringsfri (engelska: proximity) teknik som kom till svenska marknaden och branchen.
Chip-tekniken som branchen fastnade för var EM där RCO använder EM4200 eller EM4102. Då det bara fanns en teknik i branchen så blev den snabbt kallad för Prox i folkmun.
Denna teknik har inget sparutrymme på kortet utan endast ett serienummer (UID, Unique IDentifier).
P.g.a. dess ålder är det väldigt lätt att numera kopiera dessa taggar vilket sänker säkerheten i en anläggning.
Ersättaren blev senare Mifare Classic.
Related articles
-
Jag har problem, vem ska jag kontakta?
RCO Security AB är endast tillverkare av passer- och larmsystem. Vi har ingen tillgång eller insyn i kunders system. Servern (M5-server) som driver systemet är driftsatt med unika förutsättningar för varje kundobjekt. Servern finns antingen som en hostingtjänst hos berörd installatör, som en maskin hos kunden själv eller annan lösning.
Slutanvändare - ni som använder porttelefoner, läsare eller RCO Access (vår app)
Ni ska kontakta er ansvarige för passersystemet (lokalansvarig, hyresvärd, brf styrelse, dylikt) för att få hjälp med er frågeställning.
Slutkund - Ansvariga för systemet / ägare av systemet
Administration sköts i R-CARD M5 Arbetsstation vilket normalt hanteras av er. I vissa fall hyrs detta ut t.ex. till hostingleverantören.
Vid tekniska problem ska ni kontakta er installatör. Men för enklare frågor, se om ni hittar svaret i denna FAQ alternativt kontakta vår support. Obs. att vår support endast kommer hjälpa er med hur ni ska gå till väga då vi inte har egna konton och rättigheter i ert system.
Vet ni inte vilken installatör ni har? Kolla först i er egna organisation (chef el. dyl.) ifall någon vet. Annars så kan ni kontakta våra säljare https://www.rco.se/kontakta-oss/kontakta-vara-saljare
Installatörer och ev. IT-avdelningar.
Behöver ni hjälp? Dubbelkolla våra manualer och denna FAQ. Räcker dessa resurser inte till, kontakta vår support.
English version
RCO Security AB is only a manufacturer of access control and alarm systems. We have no access to or insight into customers' systems. The server (M5 server) that runs the system is deployed with unique conditions for each customer object. The server is available either as a hosting service at the installer concerned, as a machine at the customer itself or another solution.
End users - those who use intercoms, readers or RCO Access (our app)
You should contact your person responsible for the access control system (premises manager, landlord, BRF board, etc.) to get help with your question.
End customer - Person responsible for the system / owner of the system
Administration is handled in the R-CARD M5 Workstation, which is normally handled by you. In some cases, this is rented out, for example, to the hosting provider.
In the event of technical problems, you should contact your installer. But for simpler questions, see if you can find the answer in this FAQ or contact our support. Note. that our support will only help you with how to proceed as we do not have our own accounts and rights in your system.
Don't know which installer you have? First check in your own organization (manager etc.) if anyone knows. Otherwise, you can contact our salespeople https://www.rco.se/kontakta-oss/kontakta-vara-saljare
Installers and possibly IT departments.
Do you need help? Double-check our manuals and this FAQ. If these resources are not enough, contact our support.
Läs relaterade frågor och svar:Related articles
-
EPR - Electrolux Professional (tvättbokning)
EPR - Electrolux Professional (tidigare ELS - Electrolux Laundry Systems) är ett tvättbokningssystem som är integrerat mot R-CARD 5000.
Det är ett system som helt ägs av Electrolux där RCO agerar legotillverkare. Detta innebär att det är Electrolux som äger allt ansvar kring försäljning, prissättning, marknadsföring, support samt beställning av förbättringar och buggfixar.
Kontaktuppgifter Electrolux
0372 - 665 60
Direktkontakt
0372 - 665 11 patrik.gunnarsson@electroluxprofessional.com
0372 - 665 25 roger.ahman@electroluxprofessional.com
Läs relaterade frågor och svar:Related articles
-
Jag har hittat en tagg, kan ni se vem som tappat den?
Vi har tyvärr inget register på vilka nummerserier som skickas ut vid beställning av passerkort/taggar/brickor.
Endast den/de som har åtkomst till systemet som taggen är registrerat i kan eventuellt svara på vems taggen är. De får göra en sökning på taggens ID-kod (kortnummer) i R-CARD M5.
Den som tappat taggen har förhoppningsvis kontaktat systemadministratören, fått en ny tagg och bett att få den tappade taggen spärrad. En spärrad tagg fungerar inte i systemet.
Läs relaterade frågor och svar:Related articles