Appar för smartphones/surfplattor har oftast kontakt med en app-server. I vårt fall är detta en server där man installerat vårt API. Det är oftast samma server som passersystemet är installerat.
RCO Security AB är endast tillverkare av passer- och larmsystem. Vi har ingen tillgång eller insyn i kunders system. Servern (M5-server) som driver systemet är driftsatt med unika förutsättningar för varje kundobjekt. Servern finns antingen som en hostingtjänst hos berörd installatör, som en maskin hos kunden själv eller annan lösning.
Slutanvändare - ni som använder porttelefoner, läsare eller RCO Access (vår app)
Ni ska kontakta er ansvarige för passersystemet (lokalansvarig, hyresvärd, brf styrelse, dylikt) för att få hjälp med er frågeställning.
Slutkund - Ansvariga för systemet / ägare av systemet
Administration sköts i R-CARD M5 Arbetsstation vilket normalt hanteras av er. I vissa fall hyrs detta ut t.ex. till hostingleverantören.
Vid tekniska problem ska ni kontakta er installatör. Men för enklare frågor, se om ni hittar svaret i denna FAQ alternativt kontakta vår support. Obs. att vår support endast kommer hjälpa er med hur ni ska gå till väga då vi inte har egna konton och rättigheter i ert system.
Vet ni inte vilken installatör ni har? Kolla först i er egna organisation (chef el. dyl.) ifall någon vet. Annars så kan ni kontakta våra säljare https://www.rco.se/kontakta-oss/kontakta-vara-saljare
Installatörer och ev. IT-avdelningar.
Behöver ni hjälp? Dubbelkolla våra manualer och denna FAQ. Räcker dessa resurser inte till, kontakta vår support.
English version
RCO Security AB is only a manufacturer of access control and alarm systems. We have no access to or insight into customers' systems. The server (M5 server) that runs the system is deployed with unique conditions for each customer object. The server is available either as a hosting service at the installer concerned, as a machine at the customer itself or another solution.
End users - those who use intercoms, readers or RCO Access (our app)
You should contact your person responsible for the access control system (premises manager, landlord, BRF board, etc.) to get help with your question.
End customer - Person responsible for the system / owner of the system
Administration is handled in the R-CARD M5 Workstation, which is normally handled by you. In some cases, this is rented out, for example, to the hosting provider.
In the event of technical problems, you should contact your installer. But for simpler questions, see if you can find the answer in this FAQ or contact our support. Note. that our support will only help you with how to proceed as we do not have our own accounts and rights in your system.
Don't know which installer you have? First check in your own organization (manager etc.) if anyone knows. Otherwise, you can contact our salespeople https://www.rco.se/kontakta-oss/kontakta-vara-saljare
Installers and possibly IT departments.
Do you need help? Double-check our manuals and this FAQ. If these resources are not enough, contact our support.